Livsmedel som får dig att sova bättre

5 livsmedel som får dig att sova bättre

Trött och stressad? Sover du dåligt och vaknar ofta om natten? En stressig vardag kan vara anledningen till dina sömnproblem men ibland kan enkla livsstilsförändringar också hjälpa. Låt oss börja med vad du lägger på din tallrik. 

Att vara medveten om vår födas innehåll, mineraler och vitaminer är alltid bra men kan vara till extra stor hjälp för dig med sömnproblem. Faktum är att en enkel omdirigering av din kost kan påverka din sömnkvalitet mycket. För visste du exempelvis att du kan välja mat som naturligt har sömninducerande egenskaper? Livsmedel rikt på magnesium och kalium främjar, till exempel, avslappning och kalcium ökar melatoninnivån i din kropp, det vill säga komponenter som gynnar din sömn. I detta inlägg tipsar vi om 5 livsmedel som kan vara bra att ha i åtanke och som kan hjälpa dig till en godare natts sömn.

1. Körsbär

Körsbär är inte bara en bra källa till antioxidanter utan visste du att en skål körsbär eller att dricka ett glas körsbärsjuice också kan gynna din sömn? Körsbär innehåller nämligen naturligt höga halter av melatonin och kommer därav göra dig trött. I en mindre studie testade man effekten av just körsbärsjuice. Deltagarna fick då dricka cirka 2,5 dl körsbärsjuice på morgonen och 2,5 dl på kvällen i två veckor. Efter studien kunde man sedan konstatera att detta lett till bättre sömn och sovvanor hos deltagarna.

2. Banan

En banan är inte bara ett perfekt mellanmål utan också ett ypperligt snack som kan hjälpa dig som har sömnproblem eller helt enkelt vill uppnå en djupare sömn. Bananen är nämligen fylld med kalium och magnesium vilka är två mineraler som främjar muskelavslappning i din kropp och som dessutom motverkar stress. Därtill reglerar det ditt blodtryck och tar bort skadliga substanser som ackumuleras i din kropp. Faktum är att brist på magnesium är tätt kopplat till restless legs-syndrom och likaså de kramper i benen många kan uppleva under natten. Frukten innehåller även tryptofan och vitamin B6, vilka hjälper din kropp att producera melatonin så du blir trött.

3. Spenat

Denna supergröda bär på en lång lista av fördelar och näringsämnen. Förutom att spenat är rikt på kalium och magnesium, vilka främjar din sömn så är det också rikt på kalcium vilket är ytterligare en mineral som påverkar din sömn. Kalcium hjälper nämligen kroppen att producera melatonin vilket, i förlängningen, kommer hjälpa din kropp att bibehålla sin cirkadiska rytm. Det innehåller också den sömnfrämjande aminosyran tryptofan och är även rikt på vitamin B6 vilket hjälper tryptofan att göra sitt jobb. Spenat går att variera på många olika vis, släng till exempel ner det i din smoothie eller gör en god sallad!

4. Mandlar

Underskatta inte mandlar, de är fullproppade med goda egenskaper och näringsämnen som kan hjälpa dig att sova bättre! De innehåller bland annat tryptofan, vilken producerar två viktiga neurotransmittorer, melatonin och serotonin. Melatonin kommer, som sagt, hjälpa din kropp att förhålla sig till sin cirkadiska rytm och alltså reglera så att du blir trött på kvällen och vaknar på morgonen. Serotonin kommer hjälpa dig att reglera ditt humör och motverka depression, vilket är vanligt vid sömnproblem. Också stress är tätt kopplat till sömnproblem men mandlar innehåller niacin vilket spelar en nyckelroll i vår stressreglering och alltså kan hjälpa dig att lindra dessa känslor. Mandlar innehåller också höga halter av magnesium som, vi tidigare nämnt, bidrar till muskelavslappning. Dessutom är mandlar en bra källa till protein och detta protein kommer sedan stabilisera ditt blodsocker medan du sover. Med andra ord kommer du alltså inte bara att somna lättare utan också att sova bättre om du äter mandlar. Ta en näve eller bre lite mandelsmör på din macka, idag finns det många goda sätt att äta mandlar på!

5. Kiwi

Förutom att kiwi är rik på antioxidanter som karotenoider och vitamin C och E vilka gynnar ditt immunförsvar så innehåller den också det välkända sömnhormonet serotonin. Serotonin är i sin tur kopplat till din REM-sömn och låga nivåer av hormonet kan orsaka sömnlöshet. Serotonin fungerar som en neurotransmittor och är inblandad i ett brett spektrum av fysiologiska processer i kroppen. Det har matsmältnings- och kardiovaskulära funktioner, hjälper oss att lära och minnas och att reglera aptit och humör. Kiwi är också rikt på folat och hos personer som lider av sömnproblem har man kunnat se en koppling till folatbrist. En studie visade att deltagare som åt två stycken kiwi en timme före sänggåendet i 4 veckor somnade 35% snabbare än de som inte ätit frukten.


Denna blogg drivs av Learning to Sleep som hjälper människor med sömnproblem genom kliniskt beprövade behandlingsprogram via webb- och mobillösningar. Vår behandling bygger på den senaste forskningen och vi är idag ett av Sveriges ledande digitala hälsoföretag.
Har du sömnproblem? Boka tid idag för medicinisk bedömning