Ett inlägg om du sover tillräckligt mycket av Learning to Sleep

5 frågor som kan avgöra om du sover tillräckligt mycket

Har du koll på din sömn eller är du kanske nyfiken på att veta mer om du bör oroa dig för att du lider utav sömnbrist? I detta inlägg listar vi fem enkla frågor som är utformade av sömnexperter med målet att lätt kunna avgöra om du har problem med din sömn eller inte. 

Många sömnexperter talar ofta om att du, oavsett livssituation, behöver 7-8 timmars sömn för att din kropp ska kunna återhämta sig och helt enkelt göra det jobb den behöver göra när du sover. Och även om de allra flesta håller sig till riktmärket och rekommendationen 7-8 timmars sömn finns det också andra som menar att det personliga sömnbehovet kan variera. Att det för varje människa kan vara olika och att saker som ålder, sjukdomar eller om du är gravid kan påverka detta behov. Oavsett tro kan det vara intressant att leta efter tecken eller varningssignaler kring när du faktiskt får för lite sömn och kanske, rentav, lider utav sömnbrist eller för den delen när du kan luta dig tillbaka och vet att du sover tillräckligt mycket. Sömnexperter har utformat fem enkla frågor som du kan börja med att ställa dig själv. Om du svara nej på alla eller de flesta av dem sover du förmodligen tillräckligt mycket men om du svarar ja på minst två kan du däremot behöva mer sömn och se över dina rutiner kring den.

1. Somnar du innan huvudet träffar kudden?

Om du är utvilad kommer du inte kunna somna omedelbart på detta sätt och detta är alltså oftast inte ett gott tecken utan ett tecken på att du kan lida av sömnbrist. Varför? Sömn kan nämligen liknas vid en process och det finns vissa steg du ska genomgå och det ska faktiskt ta några minuter innan du somnar.

2. Trycker du på din snooze-knapp mer än två gånger när väckarklockan ringer?

Egentligen ska en person som får tillräckligt med sömn faktiskt kunna vakna utan ett alarm då vi alla är styrda av vår dygnsklocka och cirkadiska tid. Däremot är det långt ifrån alla som kan detta eller som, för den delen, vågar lita på det. Vi har skola, arbete och andra förpliktelser att förhålla oss till och att ställa väckarklockan för att vakna är ett måste för de allra flesta. Själva snooze-funktionen och varför den inte är bra för dig och ditt sömncykel har vi berört tidigare och du kan läsa mer om det HÄR. Kort sagt har man kunnat konstatera att användandet av den och de som trycker på den upprepade gånger kan vara ett tecken på att de lider av sömnbrist.

3. Sover du längre på helgerna?

Visst är det väl skönt med sovmorgon men faktum är att även detta kan vara ett tecken på att du inte får tillräckligt med sömn. Precis som vi nämnde i punkt två styrs vi utav vår dygnsklocka och helgerna är inget undantag. För bästa möjliga sömn bör faktiskt en person följa ett sömnschema där man går och lägger sig samt går upp samma tid, varje dag. Dessutom gör inte din sovmorgon på helgen att du tar igen den tid du förlorat under veckan.

4. Dricker du mer än två koffeinhaltiga drycker om dagen?

Visst kan koffein kopplas till en rad positiva effekter för oss men vad gäller sömn rimmar det inte särskilt väl. Även detta ämne har vi tidigare berört och du kan läsa mer om det HÄR men i korta drag påverkar det din dygnsrytm och det som på ett naturligt sätt skapar en dags-och nattrytm hos dig. Också ditt, så kallade, sömntryck och den kemikaliska substansen adenosin som finns i din hjärna blir lidande av ditt koffeinintag. Detta eftersom hjärnan luras att vara pigg och tränger undan de naturliga signalerna av när du borde vakna samt sova. Därav är det viktigt att se över hur ditt intag av koffein ser ut och man har kunnat konstatera att en persons om dricker mer än två koffeinhaltiga drycker om dagen lider av trötthet.

5. Har du ett stort sötsug eller cravings på onyttig mat? 

Sömn påverkar nivåerna av hormonerna leptin och ghrelin i kroppen, det vill säga de hormoner som har som uppgift att kontrollera mättnad och hungerskänslor. Leptinet utsöndras och berättar för din hjärna när du ätit tillräckligt och du känner dig mätt. Lider du dock av sömnbrist rubbas denna signal, leptinet minskar och istället höjs ghrelinet, vilket är den hormon som stimulerar din aptit. Så, eftersom leptinet inte kan utföra sitt jobb och ghrenlinet ökat leder det till att du, helt enkelt, äter mer. Studier visar också att suget efter energirik mat, så som fet mat och mycket socker ökar i samband med att sömnen (och hormonerna) rubbas. Man ser alltså kopplingar mellan människors matvanor och huruvida den kan ha problem med sin sömn.

*Observera att detta test kanske inte kan appliceras på dig och dina problem. Om du upplever att du har långvariga sömnproblem och behöver professionell hjälp finns vi på Learning to Sleep här för dig. Läs gärna mer om hur vi kan hjälpa dig.


Denna blogg drivs av Learning to Sleep som hjälper människor med sömnproblem genom kliniskt beprövade behandlingsprogram via webb- och mobillösningar. Vår behandling bygger på den senaste forskningen och vi är idag ett av Sveriges ledande digitala hälsoföretag.
Har du sömnproblem? Boka tid idag för medicinisk bedömning