MENY STÄNG
5 anledningar till varför god sömn borde bli ditt viktigaste nyårslöfte

5 anledningar till varför god sömn borde bli ditt viktigaste nyårslöfte

Nytt år och nya tider? Dags för förändringar och förbättringar under år 2020? Här är 5 anledningar till varför god sömn borde bli ditt viktigaste nyårslöfte!


Ett nytt år står för dörren och reflektion av det gånga året är ett faktum. Kanske finns det plats för förändringar och förbättringar? Ja, för ett nytt år är onekligen en bra chans att göra något nytt och skapa positiva förändringar. I dagens inlägg vill vi trycka på varför god sömn borde bli ditt viktigaste nyårslöfte. 

1. Sömn stärker immunförsvaret

Medan du sover producerar ditt immunsystem skyddande och infektionshämmande ämnen i kroppen, såsom cytokiner. Denna delen av cytokiner är en grupp proteiner och peptider vars funktion är att bära kemiska signaler i din kropp och bidra till ditt immunsystem. De fungerar, i korta drag, som en sköld som hjälper dig att bekämpa olika virus och bakterier men de hjälper dig även att sova vilket ger immunsystemet mer energi och kraft att fortsätta försvarar sig mot sjukdomar. Sömn är alltså oerhört kraftfullt och kanske känner du till exempel igen dig i att bara vilja sova när du fått influensa? Att sova sig frisk är en instinkt och en effektiv sådan. När du blir sjuk stimulerar immunsystemet aktivt sömnsystemet vilket kräver mer sömn för att bygga upp ett starkt försvar mot sjukdomarna. 

Sömn hjälper till att återställa, bekämpa och bromsa inflammation i kroppen – vilket är direkt relaterat till hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes och för tidigt åldrande.

2. Sömn stärker minnet

Att komma i säng i tid gör att du mår och presterar bättre och också ditt minne förbättras. Faktum är att en av de viktigaste funktionerna hos sömnen är att konsolidera inlärning. Information du lär dig under dagen bearbetas under din sömn. Hjärnan eliminerar all onödig och irrelevant information, och förstärker samt klassificerar informationen som verkligen är viktig. Det är därför folk ofta säger att det är en bra idé att få en god natts sömn innan ett stort prov eller tenta. Motsatt kan en hjärna som lider av sömnbrist misslyckas med att framgångsrikt tolka dina minnen. Likaså kan kort- och långtidsminne påverkas negativt eftersom hippocampus påverkas. Detta är den del av limbiska systemet i hjärnan som fungerar som en kopplingsstation som förbinder associationsbanor mellan de olika delarna av hjärnan.

3. Sömn förbättrar koncentrationen och produktiviteten

Om du vill vara mer fokuserad och produktiv på kontoret under år 2020 kan det vara värt att se över din sömn. Många sover ofta mindre i hopp om att vara mer produktiva, men så är inte fallet. För sömn är en av de grundläggande komponenterna för våra känslor, handlingar och vårt beteende. Sömnbrist försämrar kognition, koncentrationen och reflexer.  Studier visar gång på gång att de som sover mindre också presterar sämre. Mindre sömn förutsäger både lägre arbetshastighet och långsammare hastighet att slutföra en uppgift. Trötta anställda är oproduktiva anställda och de genererar färre och mindre konkreta lösningar på ett problem. Att offra sömnen för att få mer gjort fungerar alltså inte. Och att övervärdera en anställd som undervärderar sin sömn är inte klokt och kan bli kostsamt för företaget. 

4. Sömn främjar hälsosam kost

Försämras dina matvanor när du sover dåligt? Detta är inte så konstigt eftersom sömn och metabolism är tätt kopplat och drivs av samma del av hjärnan. Sömn påverkar nämligen nivåerna av hormonerna leptin och ghrelin i kroppen. Detta är de hormoner som har som uppgift att kontrollera mättnad och hungerskänslor. Leptinet utsöndrar och berättar för din hjärna när du ätit tillräckligt och du känner dig mätt. Sömnbrist rubbar dock signalen. Leptin minskar och ghrelin höjs, vilket är hormonet som stimulerar din aptit. Så, eftersom leptinet inte kan utföra sitt jobb och ghrenlinet ökat leder det till att du äter mer. Studier visar också att suget efter energirik mat ökar i samband med att sömnen rubbas. 

5. God sömn gör dig lyckligare

Att satsa på sömnen är ett bra recept för att bli lyckligare och främja god psykisk hälsa. Otaligt många studier talar om kopplingen mellan sömnbrist och psykisk ohälsa – och det är inte konstigt. Hjärnan tillåts nämligen inte att återhämta sig och bearbeta intryck från dagen vid dålig sömn. Detta påverkar humöret efterföljande dag och i största allmänhet. Du kan känna dig låg, ha kortare stubin och tendera att överreagera. När sömnbehovet inte tillfredsställs sparkar kroppen bakut och fungerar inte som den är tänkt att göra. Forskning visar att endast en natt av dålig sömn påverkar hjärnans förmåga att reglera känslor. Detta kan göra det svårare att avgöra vad som är viktigt och inte. Sömnbrist är även tätt kopplat till ensamhet och social isolering samt ett mindre behov av att umgås och interagera med andra människor. 

Omvänt kan god sömn göra underverk på att förbättra din totala livskvalitet. När du sover bra interagerar du bättre, du är mer produktiv och du mår bättre både på ett personligt plan och i en professionell miljö. Du får också lättare att hantera motgångar och oförutsedda händelser. En utvilad hjärna främjar, kort sagt, ett gott humör. 

Hur ska jag sova bättre?

Om du är nyfiken på vilka metoder och knep du hade kunnat ta till för att införliva ditt nyårslöfte om god sömn så läs gärna mer i detta inlägg. Här får du ta del av 5 konkreta tips för vägen till en bättre sömn.


Gott nytt år – med förhoppningar om en god sömn för dig under det nya året!


Vill du ha hjälp med dina sömnproblem?

Oavsett grad av sömnproblem är det alltid klokt att känna till konsekvenserna av dem. Kanske ger det dig mer motivation att fortsätta arbeta med dem eller rentav motivationen att söka professionell hjälp för att bli kvitt dem? Vid just sömnproblem visar studier att kognitiv beteendeterapi (KBT) har en väldigt god effekt och att den typ av behandling dessutom är en långsiktig lösning på problemet. Läs gärna mer om hur KBT fungerar och hur vi på Learning to Sleep kan hjälpa dig.



Relaterade blogginlägg:

Vad kan hända i hjärnan vid sömnbrist?

Låt 2019 bli året med bättre sömn

Sömnbristens prislapp


Denna blogg drivs av Learning to Sleep som hjälper människor med sömnproblem genom kliniskt beprövade behandlingsprogram via webb- och mobillösningar. Vår behandling bygger på den senaste forskningen och vi är idag ett av Sveriges ledande digitala hälsoföretag.   Har du sömnproblem? Boka tid idag för medicinisk bedömning