3 skäl till varför sömnen är viktig under coronapandemin

Varför är just sömnen värd att uppmärksamma under coronapandemin? Jo, för experter är eniga om att god sömn verkar förbättra allt ur ett hälsoperspektiv.


Sömnen är oerhört kraftfull och den viktigaste funktionen för återhämtning. Om du däremot sover för lite så blir faktiskt hälsan och välmåendet påverkat. Visste du, till exempel, att du lättare kan bli sjuk? Att du kan känna dig nedstämd och ångestfylld? Och att du kan få svårare att utföra uppgifter du behöver om du sover för lite? Låt oss idag titta lite närmare på detta och varför sömnen är extra viktig under coronapandemin.


coronapandemin

3 skäl till varför sömnen är viktig under coronapandemin:

1. Immunförsvaret och din sömn

Sömn stärker immunförsvaret. Detta eftersom när du sover bildas skyddande och infektionshämmande ämnen, hormoner och protein i kroppen som alltså stärker dig. Kroppen får vid sömn chans att reparera och kurera sig. Till exempel från de smittor kroppen blir utsatt för under dagen. Det som sker under sömnen kan egentligen beskrivas som att en sköld blir uppbyggd. En sköld som hjälper dig att bekämpa olika virus och bakterier bättre. Sover du bra får alltså kroppen större chans, mer energi och kraft, att fortsätta försvara dig mot sjukdomar.

2. Mental hälsa och din sömn

Sömn har god effekt på vår mentala hälsa. Sömnen är en läkande process som styr hur vi mår och fungerar. Den påverkar, bland annat, våra kognitiva funktioner, känslor och omdömet. Studier har visat att god sömn också minskar risken för depression, ångest och stress. Man har även kunnat se att vid sömnbrist blir den del av hjärnan som har en viktig funktion för det emotionella nätverket påverkad. Detta handlar om såväl positiva som negativa känslor hos dig. Sömnbristens vanligaste konsekvenser är lättretlighet, irritation och nedstämdhet. Du tenderar också att fokusera på negativa upplevelser, missförstå ansiktsuttryck och att få en kortare stubin. Sover du däremot bra kommer du känna dig mer positiv, alert och ha ett, generellt sett, bättre humör.


coronapandemin

3. Hjärnans funktioner och din sömn

Sömn främjar hjärnans funktioner. Sömn är nämligen en av de grundläggande komponenterna för våra känslor, handlingar och vårt beteende. Den påverkar vår kognition, koncentration och våra reflexer. Studier visar att god sömn bidrar till komplext tänkande, bättre beslutsfattande, bättre inlärning och minne. Vid god sömn arbetar du också snabbare och kan lättare slutföra en uppgift. Du genererar dessutom fler och mer konkreta lösningar på ett problem.


Sover du bra eller dåligt?

Om du då och då har svårt att sova behöver du oftast inte vara orolig. Kanske är du, till exempel, tillfälligt stressad eller känner oro? Men om dina sömnproblem har pågått länge kan det vara dags att fundera på varför och om du behöver hjälp. 

Om man inte sover tillräckligt mycket tar du, småningom, skada och din vardag och hälsa kommer att bli påverkad. Men att veta om ens sömn är bra eller dålig kan vara svårt. Därför kan du med vårt sömntest enkelt se hur det ligger till med din sömn och om du behöver vård. Testa din sömn här nedan.

Learning to Sleep Sömnbehandling

Testa din sömn

Gör vårt kostnadsfria och snabba sömntest idag om du är orolig över din sömn


Relaterade inlägg:

Vikten av sömn under en pandemi

Andningsövningarna som hjälper dig att somna

Vad händer om man inte sover tillräckligt mycket?

Denna blogg drivs av Learning to Sleep som hjälper människor med sömnproblem genom kliniskt beprövade behandlingsprogram via webb- och mobillösningar. Vår behandling bygger på den senaste forskningen och vi är idag ett av Sveriges ledande digitala hälsoföretag.   Har du sömnproblem? Boka tid idag för medicinisk bedömning