Är du en trött småbarnsförälder?

10 tips till en trött småbarnsförälder

Ett skrikande barn, sömnlösa nätter, oroande tankar eller svårigheter att varva ner. Att du som trött småbarnsförälder ofta får kämpa med sömnen är allmänt känt och ibland ett problem som kan pågå under flera års tid. Men nonchalera inte din trötthet och dina sömnproblem, nu är ett bra läge att se över dom och vad du kan förändra för att må bättre och sova gott.

Spädbarnsfasen kan lätt kännas som en period av eviga nattvak med ett barn vars sömnrutiner är i ständig förändring och som påverkar dem rutiner du själv en gång haft. Du går på autopilot och härdar ut, gör vad du kan, hoppas att det blir bättre med tiden och försöker ta igen sömnen så fort tillfälle ges. Men i takt med att barnet växer och sömnrutinerna för den lilla ska inkorporeras kan det vara svårt att hitta balansen mellan att ge sitt barn bra rutiner och samtidigt hinna med sig själv.

Denna period behöver inte leda till långvariga sömnproblem men många kan uppleva att medan situationen oftast löser sig för barnet blir dina egna sömnproblem kvar. Detta viftas gärna bort med diverse komiska Facebook poster och ord som ”det är så det är att vara småbarnsförälder”. Det är dock viktigt att förstå att sömnbrist påverkar dig och att det trots dom slitsamma småbarnsåren är värt att ta på allvar. Sömnen är ju trots allt vår viktigaste källa till återhämtning och påverkas den kan det bli svårt att orka med vardagen och du kan få svårt att tänka klart och lösa problem. För lite sömn, under en lång period, kan också, enligt forskning, påverka din hälsa i form av hjärt-och kärlsjukdomar, försvagat immunförsvar, utmattningssyndrom eller depression. Och kanske blir du lite rädd och uppgiven när du läser detta eftersom du har svårt att förstå hur du ska kunna lösa det eller komma ur den onda cirkeln – men känn inte så!

Betrakta det som en motivation att ta kontroll över ditt liv och våga tro på att det finns verktyg till att sova- och må bättre. Alla barn och allas livssituation är givetvis olika men även om det kan kännas svårt är det viktigt skapa och upprätthålla rutiner kring din egen sömn och orka vara konsekvent. För likväl som ditt barn mår bra av rutiner så gör också du det.

Vi hoppas att dessa tips ska kunna hjälpa dig som trött småbarnsförälder och din familj till en bättre sömn;
    • Sov regelbundet! Det är svårt men försök att hitta regelbundna sovtider varje dag. Detta kommer hjälpa dig uppnå en bättre sömn då du lär kroppen när det är dags att sova och när du ska gå upp.
    • Skippa power-naps! Om du har problem med din sömn så kan, till skillnad från ditt barn, dina egna tupplurar mitt på dagen rubba din sömnrytm. Om du däremot inte upplever att du har problem med din sömn så är det fritt fram att, till exempel, sova när barnet sover.
    • Ingen skärmtid 60-90 min innan läggdags! Detta kan gälla både dig och ditt barn. Bestäm en tid då du stänger ner. Det blå ljuset från skärmar försämrar nämligen vår sömnkvalité.
    • Är kaffe din räddning? Vi förstår… men försök att dra ner på det samt te, läsk, energidrycker och alkohol. En rekommendation är att man bör ta sin sista kopp/glas tidig eftermiddag.
    • Skapa sömnförberedande rutiner för såväl dig som ditt barn. Dessa återkommande inslag kan hjälpa att varva ner och skapa ett lugn hos er båda.
    • Ta en promenad med vagnen! Dagsljus är bra för dig och ditt barn men också viktigt för en god natts sömn.
    • Tänk på färg, inredning och belysning i ditt och ditt barns sovrum. Låt det bli en oas att sova gott i. Låt också sovrummen vara tysta, mörka och svala så sover ni bättre.
    • Grubblar du vid läggdags? Att skriva ner dina tankar kan hjälpa dig att komma till ro.
      • Dela upp nätterna med din partner. Om det är många sömnlösa nätter under en period så dela upp ansvaret veckovis och undvik att ta ”varannan gång”. På så sätt kan ni båda få perioder med tillräcklig sömn så ni fungerar bättre och orkar mer när den andra kanske är trött.
    • Sänk dina krav på din sömn. Alla nätter måste inte vara perfekta, det är helt ok. Om du accepterar dålig sömn emellanåt så släpper oftast en del oro och du kommer då kunna somna lättare.

Denna blogg drivs av Learning to Sleep som hjälper människor med sömnproblem genom kliniskt beprövade behandlingsprogram via webb- och mobillösningar. Vår behandling bygger på den senaste forskningen och vi är idag ett av Sveriges ledande digitala hälsoföretag.
Har du sömnproblem? Boka tid idag för medicinisk bedömning