Psykologen: Så kommer du tillbaka till jobbet efter semestern

Är du tillbaka på jobbet? Känner du dig fortfarande inte utvilad? Psykologen Rebecca delar med sig av konkreta råd på saker som du kan göra om du tillhör en av dem som hade förhoppningen om att semestern skulle ta hand om dina sömnproblem. Nu har de allra flesta kommit tillbaka till jobbet efter semestern. En… Fortsätt läsa Psykologen: Så kommer du tillbaka till jobbet efter semestern

Mäns sömn är mer känslig för fullmåne

Sambandet mellan fullmåne och sömn är mytomspunnet. Nu rapporterar forskare att mäns sömn är mer känslig för fullmåne. Att fullmåne påverkar tidvattnet står klart. Men idag är också fullmåne och påverkad sömn ett vida känt fenomen. Ett fenomen som det finns många teorier och studier kring men som dock saknar tydliga svar. Nu rapporterar forskare… Fortsätt läsa Mäns sömn är mer känslig för fullmåne

Sömnproblem och mental hälsa under pandemin

Kopplingen mellan sömnproblem och mental hälsa under pandemin har undersökts mycket sedan den utbröt, nu senast i en ny svensk studie. Sedan coronapandemin utbröt har flera, såväl internationella som nationella, forskningsstudier kopplat till sömnproblem och mental hälsa under pandemin blivit utförda. Faktorer som isolering, brist på socialt umgänge, rädslor, osäkerhet och stress är nämligen alla… Fortsätt läsa Sömnproblem och mental hälsa under pandemin

Lider ditt barn av nattskräck?

Nattskräck eller mardrömmar? Hur vet man när barn blivit drabbade av nattskräck och vad ska man tänka på? Här är frågorna du behöver få svar på! Vad är nattskräck? Nattskräck är ett tillstånd under sömnen som är kännetecknat av korta episoder av plötsliga uttryck för väldigt intensiv skräck då man inte kan få någon kontakt… Fortsätt läsa Lider ditt barn av nattskräck?

Sömn hjälper dina studier

Har du funderat på vad sömn kan göra för dina studier? Hur kan den, till exempel, maximera inlärningen inför en tenta eller få dig att må bra? Sömnen är viktigare än vad somliga tror, särskilt för dig som studerar. Sömnen reglerar nämligen inte bara koncentrations- och reaktionsförmågan samt minnet utan också hela hjärnans prefrontala cortex.… Fortsätt läsa Sömn hjälper dina studier

Tidigare sänggående kopplat till mindre risk för depression

Ditt sänggående, eller rättare sagt, om det sker en timme tidigare än vad du brukar kan minska risken för allvarlig depression med 23 %, visar en ny studie. Ett team av forskare från University of Colorado Boulder och Broad Institute of MIT och Harvard publicerade nyligen sina studiefynd i JAMA Psychiatry. Studien undersökte om tendensen… Fortsätt läsa Tidigare sänggående kopplat till mindre risk för depression

Så sover du bättre som småbarnsförälder

Att sömnen blir lidande under småbarnsåren är vanligt. Idag pratar vi mer om det och vad du kan göra för att sova bättre som småbarnsförälder. Människans sömnmönster förändras under hela livet, dock sker den störta förändringen under den tidiga barndomen. För just under den tidiga barndomen sker en intensiv utveckling inom flera områden och där… Fortsätt läsa Så sover du bättre som småbarnsförälder

Ökade sömnproblem under pandemin

Lockdown, självisolering och psykisk oro, har du sovit sämre under pandemin? Flera studier har tittat närmre på ökade sömnproblem under pandemin. Pandemin har inneburit en orolig vardag för många. Rädslor kring att bli sjuk eller att någon i ens närhet ska bli det. Friställning eller permittering från arbetet som påverkar ekonomin. En social isolering som… Fortsätt läsa Ökade sömnproblem under pandemin

Det du behöver veta för att sova bättre

Är du trött på att inte kunna somna och vill du kunna sova bättre? Detta är tipsen som kan hjälpa dig och få dig att må bättre! För lite sömn påverkar hälsan och välmåendet. Själva mängden sömn är nämligen viktig för att din kropp och hjärna ska kunna återhämta sig och bearbeta intryck. Vid för… Fortsätt läsa Det du behöver veta för att sova bättre